Voordat de samensteldossiers worden opgesteld is het raadzaam om eerst het kantoormodel in te richten. Zodoende hoeft u dit maar één keer te doen.
Bij de installatie van het Infine Samensteldossier zijn van de rapportmodellen (per jaar) twee verschillende bestanden geïnstalleerd: Standaard en Kantoor. Het Standaardmodel wordt onderhouden door Infine Software en wordt bij een update overschreven. Het Kantoormodel wordt door uzelf onderhouden. Hierin brengt u uw wijzigingen aan, zoals bijvoorbeeld lettertype etc. Ook kunt u hierin uw eigen werkprogramma vastleggen. Een nieuw samensteldossier wordt automatisch aangemaakt vanuit dit Kantoormodel.
Het aanpassen van het Kantoormodel kan alleen door de beheerder (de gebruiker met beheerdersrechten) worden gedaan. Het aanpassen gaat als volgt:
• | Kies in Infine Office Manager voor Beheer -> Systeeminstellingen, tabblad Rapporten. |
• | Selecteer het gewenste rapportmodel en klik op de knop Open rapportmodel. |
Het Excelbestand met het Kantoormodel wordt nu geopend.
Het Samensteldossier wordt uitgeleverd zonder inhoud, dus zonder vragen. U kunt er voor kiezen om de standaard Infine content te gebruiken of de content van uw branche-organisatie (deze zijn voor een aantal branche-organisaties beschikbaar). De door u gekozen content is te downloaden via de supportwebsite zodat u deze kunt importeren in het Samensteldossier.
De werkwijze voor het importeren van de vragen is als volgt:
• | Ga op de werkbalk naar Extra -> Vragen -> Importeren |
• | Klik op Bladeren om het .csv bestand met content te selecteren, wat u daarvoor heeft gedownload. |
• | Vink aan dat u Standaardvragen wilt importeren. |
• | Vink vervolgens aan in welke tabbladen u vragen wilt importeren. |
• | De vragen worden nu ingelezen. |
Het is aan te raden ook de volgende punten alvast in te richten in het kantoormodel:
• | Inlezen standaardrekeningschema / inrichten standaardrubricering |
- | Ga naar de werkbalk van de Infine Samensteldossier. |
- | Ga naar menu Extra -> Grootboekschema overnemen en kies een Infine rapport waarin al cijfers geïmporteerd zijn. |
- | Wanneer u nog geen uitgewerkt rapport heeft, kunt u via menu Import ook cijfers inlezen uit een boekhouding. Het is dan wel van belang dat u na het koppelen van de grootboeken met rubrieken de cijfers niét herrekend. De cijfers in het blad Grootboek van het kantoormodel kunt u dan verwijderen. |
- | Sla de wijzigingen op. |
• | Toevoegen kantoorvragen |
Naast de standaard vragen van het werkprogramma, bestaat de mogelijkheid om eigen vragen aan het Samensteldossier toe te voegen. Dit zijn de zogenaamde ‘kantoorvragen’. Zie hiervoor ook het onderdeel Uitwerken werkprogramma.
• | Inrichten eigen opdrachten / typologieën. |
Via Extra -> Opdrachten en typologieën kunt u optioneel opdrachten en typologieën toevoegen. Na het toevoegen hiervan moeten de vragen wel doorlopen worden met F3 bewerken. Per vraag moet worden aangegeven bij welke opdracht en/of typologie deze moet worden getoond.
• | Inrichten eigen dossiercodering. |
In het tabblad Tabellen kunt u uw eigen dossiercodes en dossiernamen vastleggen.