Voorbereidingen
U dient eerst de enkelvoudige rapporten uit te werken.
Het is belangrijk om de rubriekscodes (brugstaat) van de vennootschappen op elkaar af te stemmen. U kunt hiermee voorkomen dat rubrieken onbedoeld gesaldeerd/samengevoegd worden of dat dezelfde kosten/omzet onder verschillende rubrieken in het geconsolideerde rapport worden gezet.
Voorbeeld 1: Er zijn twee verschillende vennootschappen met totaal drie bankrekeningen. Bij vennootschap 1 gebruikt u daarvoor de rubrieken G00.01 en G00.02. Bij vennootschap 2 gebruikt u vervolgens rubriek G00.03, zodat de drie bankrekeningen afzonderlijk in de toelichting op de balans worden gepresenteerd. Zou u in vennootschap 2 weer rubriek G00.01 gebruiken, dan worden de twee op die rubriek geboekte rekeningen bij elkaar opgeteld.
Voorbeeld 2: Onder 'Overlopende passiva' is in vennootschap 1 de rubriek M90.03 Te betalen accountantskosten gebruikt. In vennootschap 2 staat deze post onder rubriek M90.05. In het geconsolideerde rapport worden dan twee verschillende posten Te betalen accountantskosten vermeld. Dit is te voorkomen door in beide BV's dezelfde rubriek (bijv. M90.03) aan te houden.
Het is ook mogelijk om een geconsolideerd rapport op te nemen in een bovenliggende consolidatie. U begint onderaan, dus door eerst de 'kleindochter(s)' te consolideren met de dochter. Daarna maakt u opnieuw een geconsolideerd rapport aan. Dit wordt dan een consolidatie van de moeder, de tussenconsolidatie en de rapporten van evt. andere dochters.